Arviointiraportti omakielisestä yhteiskuntaorientaatiosta on julkaistu

Julkaisuajankohta 9.4.2021 13.22
Uutinen

Suomen Pakolaisapu on julkaissut arviointiraportin omakielisestä yhteiskuntaorientaatiosta, jota on kehitetty osana Navigaattori-hanketta. Omakielinen yhteiskuntaorientaatio on kurssi, joka auttaa alkuvaiheen kotoutujia ymmärtämään suomaista yhteiskuntaa ja kulttuuria.

Suomen Pakolaisapu on aloittanut omakielisen yhteiskuntaorientaation kehittämisen vuonna 2016, ja kehitystyötä on jatkettu vuodesta 2018 alkaen yhdessä Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestö IOM:n Suomen-toimiston ja Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa Navigaattori-hankkeessa. 

Yhteiskuntaorientaation tavoitteena on tarjota kotoutujille omakielistä tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta, sen pelisäännöistä, arvoista ja kulttuurista sekä kotoutujan omista oikeuksista ja velvollisuuksista. Tuoreessa raportissa arvioidaan yhteiskuntaorientaatiota ja sen hyötyjä kotoutumisen näkökulmasta. 

Yhteiskuntaorientaatio edistää alkuvaiheen kotoutumista

Arviointiraportin aineistona käytetään palautelomakkeiden ja teemahaastattelujen avulla kerättyä tietoa. Aineistosta selviää, että osallistujat pitivät kurssia hyödyllisenä ja kokivat sen lisänneen heidän tietämystään suomalaisesta yhteiskunnasta, laeista, arvomaailmasta, tavoista ja historiasta. Osallistujien mukaan oli keskeistä saada tietoa juuri omalla kielellä. Omakielisyys myös mahdollisti luonnollisen vuorovaikutuksen ja dialogisen oppimisen. 

Raportin mukaan omakielinen yhteiskuntaorientaatio edistää hyvin alkuvaiheen kotoutumista ja voi vahvistaa kuulumisen kokemusta. Osallistujat kertoivat kurssin tarjonneen arjessa hyödynnettäviä taitoja, motivoineen uuden kielen opiskelussa sekä avanneen silmät mahdollisuuksille Suomessa. Koska kouluttajat tarjoavat kurssilla luotettavaa tietoa, yhteiskuntaorientaatio myös ehkäisee misinformaation leviämistä. 

Navigaattori-hanke antaa raportin perusteella kuusi suositusta:
1.    Yhteiskuntaorientaatiota tulee tarjota kaikille kotoutujille pian maahantulon jälkeen.
2.    Yhteiskuntaorientaation tulee perustua dialogisille opetusmenetelmille. 
3.    Yhteiskuntaorientaatio tulee tarjota kotoutujan omalla kielellä. 
4.    Yhteiskuntaorientaatiota varten tulee luoda valtakunnallisesti yhteneväinen opetusmateriaali.
5.    Yhteiskuntaorientaation kouluttajien kriteerit on pidettävä riittävän korkeina ja kouluttajille on tarjottava niin sisällöllisesti kuin menetelmällisestikin kattavaa koulutusta.
6.    Verkko-opetuksena toteutettavaa yhteiskuntaorientaatiota on kehitettävä.

Suomen Pakolaisapu on kouluttanut 21 yhteiskuntaorientaation kouluttajaa, jotka voivat vetää kurssia 12 eri kielellä. 

Lisätiedot: 

Omakielisen yhteiskuntaorientaation arviointiraportti. 
Omakielisen yhteiskuntaorientaation järjestäminen.
Suomen Pakolaisavun omakieliset yhteiskuntaorientaation kouluttajat.

Takaisin uutisiin