Maahanmuuttaneiden koulutus- ja työllisyyspolkuihin tarvitaan lisää joustavuutta

Julkaisuajankohta 11.5.2021 9.30
Uutinen

Selvitys maahanmuuttajien koulutus- ja työllisyyspoluista on julkaistu. Tutkimuksessa tuotettiin tietoa, jonka avulla pyritään edistämään maahanmuuttaneiden työllistymistä koulutus- ja työllistymispolkuja kehittämällä. Valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan rahoittaman hankkeen loppuraportin julkaisutilaisuus järjestettiin maanantaina 10.5.

Maahanmuuttajien koulutus- ja työllisyyspolut hanketta ovat olleet toteuttamassa Kuntoutussäätiö, Demos Helsinki, Helsingin yliopisto, Oxford Research ja Siirtolaisuusinstituutti. Hankkeessa on hyödynnetty monia menetelmiä ja aihetta on lähestytty useista näkökulmista. Tutkimuksessa on ollut mukana asiantuntijoita, maahanmuuttaneita ja heidän kanssaan työskenteleviä ammatti-laisia. 

Avauspuheenvuorossaan maahanmuuttojohtaja Sonja Hämäläinen korosti hankkeen ajankohtaisuutta ja merkityksellisyyttä. Hämäläinen painotti, että tutkimus ja sen tarjoama tieto on välttämätöntä kotoutumista edistävän toiminnan kehittämisen ja uudistamisen kannalta. Paremman tietopohjan avulla palveluita voidaan kehittää yksilölliset tarpeet huomioivia ja oikea-aikaisia palveluita. 

Palveluiden käyttäjien osallisuus on kehittämisen edellytys

Tutkimuksessa tunnistettiin koulutus- ja työllistymispolkujen haasteita ja pullonkauloja. Keskeisiä haasteita ovat esimerkiksi yksilöiden osaamisen puutteellinen tunnistaminen, tiedonkulku, asiakaslähtöisyyden puute, taloudellisiin tukiin liittyvät ongelmat ja maahan muuttaneisiin kohdistuvat kielteiset asenteet. Myös alueelliset erot ovat suuria, eikä kaikkialla ole riittäviä palveluita tai tarvittavaa osaamista maahan muuttaneiden koulutuksen ja työllisyyden edistämiseen. 

Tutkimuksen perusteella annetaan useita suosituksia. Raportin mukaan osaamisen kartoittamisen tulisi olla systemaattisempaa ja kotoutumiskoulutuksen joustavampaa. Palveluissa ja niiden kehittämisessä tulisi huomioida paremmin maahan muuttaneiden yksilölliset elämäntilanteet, eri asiakasryhmien tarpeet sekä käyttäjien kokemukset, kritiikki ja ideat. Asiakkaiden toimijuutta palveluiden käyttäjinä ja kehittäjinä tulisi siis parantaa. 

Koska tieto toimijoiden välillä kulkee välillä puutteellisesti, suositellaan tutkimuksen perusteella myös yhteisen tietojärjestelmän luomista ja tilannekuvan parempaa ylläpitoa. Raportissa suositellaan myös, että TE-palveluita tulisi järjestellä palvelemaan maahanmuuttajia tehokkaammin ja että työnantajia pitäisi kannustaa ja tukea maahanmuuttaneiden työllistämisessä ja monikulttuurisuuden huomioimisessa. 

Lisätiedot:
Tutustu hankkeen loppuraporttiin

Takaisin uutisiin