Kotouttaminen.fi-blogi

Kotouttamisen osaamiskeskus julkaisee kotouttaminen.fi:ssä kotouttamiskentän eri toimijoiden blogikirjoituksia. Kirjoittajina ovat osaamiskeskuksen ja työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijat sekä yhteistyökumppanit ja esimerkiksi hankkeiden, kuntien, järjestöjen kotouttamisen ja pakolaisten vastaanoton toimijat.

Guider Game auttaa kotoutumaan

Julkaisupäivä 8.11.2019 12.14 Blogit

Kuva Guider Gamen suomenkielisestä sivustaSuomeen saapuneet nuoret maahanmuuttajat tarvitsevat paljon ohjausta ja tukea kotoutumisen alkutaipaleella. Viranomaisten resurssit eivät kuitenkaan riitä kaikkeen, joten uudet luovat ratkaisut ovat tervetulleita muun ohjauksen oheen. Mobiilipelikin voi ohjata nuoria maahanmuuttajia pääsemään sisään suomalaiseen yhteiskuntaan. 

Gamu ry haluaa edesauttaa erityisesti nuorten maahanmuuttajien kotoutumista digitaalisten pelien avulla. Guider Gamea pelaamalla voi tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin omatoimisesti tai opettajan johdolla.

Millä tavoin peli voi auttaa kotoutumisessa?

Pelin tekeminen aloitettiin haastattelemalla maahanmuuttajia ja maahanmuuttajatyön asiantuntijoita ja tutustumalla jo olemassa oleviin materiaaleihin. Pelin teemoiksi valikoituivat asuminen, työ, terveys, raha, oppiminen, yhteiskunta ja kulttuuri. Jokaisesta osa-alueesta löytyy kolme aiheeseen sopivaa minipeliä, jotka tutustuttavat pelaajan rennolla otteella suomalaiseen yhteiskuntaan ja mielenmaisemaan. 

Guider Game sopii juuri maahan tulleille, mutta myös Suomessa jo jonkin aikaa asuneille, sillä pelissä on sekä hyvin perustasoista tietoa että yksityiskohtaisempaa informaatiota. Yksinkertaisimmillaan peli opettaa visuaalisesti esimerkiksi asumiseen liittyviä sääntöjä ja haastavimmillaan se tutustuttaa pelaajan Suomen lakiin tai vaikka erilaisiin virastoihin.

Mitä lisäarvoa peli tuo?

Tarkoituksena on pelillistää oppimista ja tehdä siitä sitä kautta mielenkiintoisempaa ja motivoivampaa. Pelillisiä elementtejä ovat vaikkapa palkinnon saaminen oikein suoritetusta tehtävästä tai vaikeustason kohoaminen, kun oppiminen etenee.

Guider Gamen pelinkehittelytiimi on pyrkinyt tekemään vakavista ja haastavistakin asioista hauskoja ja helposti lähestyttäviä kokonaisuuksia. Pelien tyyli on kepeä ja humoristinen, jotta hankalienkin asioiden oppiminen tuntuisi vähemmän työläältä. Yksi pelin kantavista ideoista on sarjakuvamaisuus; opetettavista asioista pyritään luomaan muistikuvia visuaalisin keinoin. Selkeä visuaalinen ilme mahdollistaa sen, että myös luku- ja kirjoitustaidottomat voivat pelata osaa peleistä. 

Minkä vuoksi monikielisyys on tärkeää?

Maahanmuuttajilla suomen tai englannin kielen taito on ensimmäisinä kotoutumisvuosina yleensä vielä heikkoa. Siksi on ensiarvoisen tärkeää saada tietoa heille heidän omalla kielellään. Guider Gamea voi pelata suomen, arabian, englannin, somalin, kurdin ja darin lisäksi myös selkosuomeksi. Peliä voi käyttää myös kielen oppimisen apuna, sillä kielen pystyy vaihtamaan myös kesken pelin.

Peliä on tehty turkulaisvoimin lähes kolme vuotta, ja sen rahoittajana on toiminut STEA. Pelin mekaniikat ja sisällöt ovat suunnitelleet ja kuvittaneet projektipäällikkö Maria Haapasalo, graafikko Ulriikka Lipasti ja sarjakuvataiteilija Tuuli Hypén. Pelin koodaamisen ja käyttäjätestaukset on toteuttanut Turun ammattikorkeakoulun projektioppimisympäristö theFirma. Lisäksi pelin toteutukseen ovat osallistuneet kääntäjät, äänisuunnittelijat sekä joukko kotouttamisen asiantuntijoita. 

Maahanmuuttajanuorille suunnatun, kotoutumista edistävän Guider Game -mobiilipelin voi ladata ilmaiseksi Gamu ry:n nettisivuilta, App storesta ja Google Play -sovelluskaupasta. Pelistä on saatavana myös opettajan versio ja opettajan opas.

Maria Haapasalo, Tuuli Hypén ja Ulriikka Lipasti, Guider Game -tiimi 

Lataa Guider Game

Guider Game -hanke  

Guider Game Facebookissa 

Guider Game Twitterissä 

Kommentit
Ei kommentteja vielä Ole ensimmäinen.
Selaa blogin artikkeleita