Kotouttaminen.fi-blogi

Kotouttamisen osaamiskeskus julkaisee kotouttaminen.fi:ssä kotouttamiskentän eri toimijoiden blogikirjoituksia. Kirjoittajina ovat osaamiskeskuksen ja työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijat sekä yhteistyökumppanit ja esimerkiksi hankkeiden, kuntien, järjestöjen kotouttamisen ja pakolaisten vastaanoton toimijat.

Käyttäjäpersoonat kirkastavat Infopankin ytimen

Julkaisupäivä 18.10.2018 10.54 Blogit

Saila KeskiahoMitä miettii hän, joka on saanut työkomennuksen Suomeen ja perhe seuraa mukana? Mitä pyörii päällimmäisenä tänne vuodeksi saapuneen vaihto-opiskelijan mielessä? Mikä askarruttaa häntä, joka työkseen neuvoo Suomeen muuttaneita ihmisiä? 12-kielinen Infopankki-verkkopalvelu on suunnattu heille kaikille. Mutta miten yksittäinen käyttäjä löytää järkälemäisestä tietopaketista sen olennaisen?

Käyttäjien tarpeiden parempi ymmärtäminen oli lähtölaukaus kuvitteellisten käyttäjäpersoonien synnyttämiseen. Toki Infopankin toimituksella on jo rutkasti vankkaa tietoa sivuston käyttäjistä. Tiedon määrä on kuitenkin niin valtava, että se helposti putoaa päästä arkityössä. Käyttäjäpersoonien kautta tärkeimpien lukijaryhmien tärkeimmät tiedontarpeet pysyvät paremmin mielessä.

Työntekijöitä, puolisoita ja opiskelijoita – persoonien kirjo on laaja

Persoonien luomisessa apuun riensi konsulttifirma. Heidän pöydälleen lätkäistiin pyörryttävä määrä dataa: maahanmuuttotilastoja, Infopankin kävijätilastoja ja some-keskusteluissa esiin nousseita kysymyksiä. Siitä tietovuoresta muovailtiin yhdessä seitsemän käyttäjäpersoonaa.

Ensimmäinen persoona harkitsee Suomeen muuttamista perhesyistä, toinen jo asuu täällä työnsä takia perheensä kanssa. Kolmas persoona on Suomessa asuva puoliso, neljäs taas muuttaa tänne opiskelemaan. Viides pohtii muuttoa työn perässä, kuudes neuvoo maahanmuuttajia ammatikseen. Seitsemäs harkitsee muuttoa kotimaan konfliktien tai näköalattomuuden takia.

Persoonien tarpeet eroavat selkeästi toisistaan. Yhtä kiinnostavat etenkin työasiat, toista kielen oppiminen, kolmatta perheen tuki. Jokainen tarvitsee tietoa maahanmuuttoprosesseista ja arkielämän sujumisesta. Erityisen suuri jako kulkee kansalaisuuden perusteella: EU-kansalaiset tarvitsevat erilaista tietoa kuin ne, jotka eivät ole EU-kansalaisia.

Taustalle tarvitaan numeroita ja empatiaa

Käyttäjäpersoonien avulla Infopankin toimitus voi linjata, mitkä sisällöt nousevat tärkeimmiksi ja mihin näin ollen satsataan eniten. Ne myös auttavat hahmottamaan viestinnän painopisteitä: mitä tietoa tarvitaan lisää ja minkä osuutta voi supistaa?

Persoonista on ollut iloa silloinkin, kun on pohdittu, miten lukijat liikkuvat sivustolla. Saavatko he todella oleellisen tiedon hyppysiinsä vai johtaako liian aikaisin sivulla oleva linkki heidät pois oleellisen tiedon ääreltä? Käyttäjäpersoonat ovatkin sujuvoittaneet Infopankin asiointipolkuja.

Käyttäjäpersoonat ovat hyödyllinen väline arjen työssä, mutta niissä piilee myös riskejä. Jos persoonat muovataan oletuksista ja stereotypioista, niiden varaan ei voi rakentaa. Siksi taustaksi tehtävä tiedonkeruutyö on välttämätöntä. Persoonia synnytettäessä ja käytettäessä tarvitaan myös empatiaa, jotta ne eivät kaventaisi moninaista todellisuutta. Infopankin kohdalla sen muistaminen on erityisen tärkeää.

Vaikka käyttäjäpersoonat ovat avanneet silmiä, ne ovat kuitenkin vain työväline. Persoonat pyritään pitämään mahdollisimman abstrakteina ja avoimina. Jos maahanmuuton syyt ja suunnat tai Infopankin kävijätilastot keikahtavat tulevaisuudessa uuteen asentoon, käyttäjäpersoonienkin on aika luoda nahkansa.

Saila Keskiaho, tiedottaja, Infopankki.fi

Blogikirjoitusta varten on haastateltu Infopankin tiedottaja Katja Kailaa.

Lue lisää:

Infopankki.fi
Tilaa Infopankin uutiskirje (infopankki.fi)

 

Kommentit
Ei kommenteja vielä. Ole ensimmäinen.
Selaa blogin artikkeleita