Hyppää sisältöön

TE-toimiston tehtävät

Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) vastaa työnhakijana olevien maahanmuuttaneiden työllistymisestä ja kotoutumista tukevista työvoima- ja yrityspalveluista. TE-toimisto myös huolehtii palvelujen soveltumisesta maahanmuuttaneille.

TE-toimisto vastaa työnhakijoiksi rekisteröityneiden asiakkaidensa

  • alkukartoitusten tekemisestä,
  • kotoutumissuunnitelmien tekemisestä,
  • kotoutumiskoulutukseen ohjaamisesta.

Erityisten kotoutumista edistävien toimien lisäksi maahanmuuttaneet voivat hyödyntää kaikkia TE-toimiston henkilöasiakkaalle tarkoitettuja palveluja.

TE-toimisto tarjoaa erilaisia palveluja:

  • Työnvälitys
  • Tieto- ja neuvontapalvelut
  • Asiantuntija-arvioinnit:
    • osaamis- ja ammattitaitokartoitus
    • työkyvyn arviointi
    • yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointi
    • alkukartoitus maahanmuuttaneelle
    • muu asiantuntija-arviointi
  • Ammatinvalinta- ja uraohjaus
  • Valmennus:
    • työnhakuvalmennus
    • uravalmennus
    • työhönvalmennus
  • Kokeilu:
    • koulutuskokeilu
    • työkokeilu
  • Työvoimakoulutus:
    • ammatillinen työvoimakoulutus
    • kotoutumiskoulutus
  • Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu
  • Palkkatuki
  • Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut:
    • starttiraha
    • yritystoiminnan kehittämispalvelut.

TE-toimisto palvelee maahanmuuttaneita kaikilla palvelulinjoilla

TE-toimiston palvelumalli perustuu työnhakijan yksilöllisen tilanteen kartoittamiseen ja sen mukaisen palvelun tarjoamiseen. TE-toimistot ovat organisoituneet erilaisin tavoin. Osa toimistoista tarjoaa muun muassa vahvasti toimialakohtaista palvelua eri alojen työnantajille ja työnhakijoille. Kaikki toimistot palvelevat maahanmuuttaneita asiakkaita työnhaun eri vaiheissa.

Työnhakijoiden palvelutarvetta tarkastellaan TE-toimistoissa yleensä seuraavasti: 

  • Asiakas tarvitsee työnvälitys- ja yrityspalveluja: Ensisijainen vaihtoehto on työllistyminen avoimille työmarkkinoille.
  • Asiakas tarvitsee osaamisen vahvistamista: Työntekijä tarvitsee ammattitaidon tai ammatillisen osaamisen lisäämistä, suunnittelee ammatin tai alan vaihtoa tai tarvitsee tukea tavoitteittensa ja vaihtoehtojensa selvittämiseen.
  • Asiakas tarvitsee laajempaa tukea: Työnhakijan työllistymisen arvioidaan edellyttävän työllistymisen esteiden perusteellista selvittämistä ja yleisten työmarkkinavalmiuksien parantamista. 

Maahanmuuttaneen asiakkaan ohjaamista tarkastellaan TE-palvelujen asiakkuuslinjauksissa ja TE-palvelustrategiassa.

Lisätietoa:
Alkukartoitus
Kotoutumissuunnitelma
Kotoutumiskoulutus
Tietoa maahanmuuttaneille työmarkkinatori.fi-palvelussa 
Työ- ja elinkeinoministeriön ohje kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) soveltamisesta työ- ja elinkeinotoimistoissa
TE-palvelujen asiakkuuslinjaukset
TE-toimiston palvelut henkilöasiakkaille